مشاوره تحصیلی و سازشی
هدایت و راهنمایی کاربران عزیز در زمینه مسایل و مشکلات تحصیلی/خانوادگی /تربیتی و...
یک شنبه 1 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 11:45 ::  نويسنده : روح الله صفدری

نارسا نویسی

اصطلاح "نارسا نویسی"در مورد کودکانی به کار می رود که به رغم برخورداری از هوش طبیعی بسیار بد می نویسند.معمولاً این کودکان از نظر حواس بینایی ،شنوایی و.... سالم هستند،از امکانات خانوادگی وآموزشی و به طور کلی محیط مناسبی بر خوردارند و دارای نابهنجاری شدید رفتاری نیستند. با وجود همه اینها پیشرفت آموزشی و درسی آنها به طور قابل ملاحظه ای کمتر از بهرهی هوشی ،سن و امکانات آموزشی ای است که از آن برخوردارند.این دسته از دانش اموزان در یک یا چند مادهی درسی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم به نوشتن و املا مربوط است،به وضوح مشکل دارند.
به طور معمول،به دانش آموزانی بر چسب نارسا نویسی زده می شود که دو سال اول دبستان را پشت سر گذاشته باشند و به نوشتن غلطهای فاحش و زیاد ادامه دهند.این دانش آموزان طبقه ای از دانش آموزان با"اختلالات ویژه یادگیری"را تشکیل می دهند.
باید به خاطر داشت که در بسیاری از موارد مشکلات نوشتن (رونویسی)و املا (دیکتهی) دانش آموزان ممکن است به علت تدریس ناکافی و نادرست معلمان تازه کار که خود از آموزش کافی بهره مند نیستند،باشد یا به دلایلی مانند غیبت های طولانی و مکرر دانش آموز با معلم از مدرسه، تغییر مدرسه، کلاس های پرجمعیت ، روابط نامطلوب دانش آموز و معلم و برنامه درسی نامناسب و مانند آنها باشد که در این صورت مشکل دانش آموز با تعریف مذکور تطابق ندارد و احتمالا با رسیدگی به وضع موجود و اصلاح آن برطرف می شود.
تشخیص نارسانویسی مستلزم توجه به این مراحل است:
1) اندازه گیری سطح هوش کودک.
2) آزمایش عصبی ونیز آزمایش حواس پنج گانه .
3) بررسی امکانات و محدودیت های آموزشی ( کلاس و مدرسه )؛ برای مثال ، شیوه ی تدریس معلم ، نمره های درسی ، غیبت دانش آموز ، جمعیت کلاس و ...
4) بررسی لازم به منظور آگاهی از وجود یا نبود نابهنجاری های عاطفی و رفتاری در خانواده و مدرسه .
5) بررسی لازم در زمینه ی مواردی که در مبحث علل به آنها اشاره کردیم؛ مواردی از قبیل مهارت خواندن ، ادراک فضایی هماهنگی چشم و دست ، برتری جانبی ، حافظه بینایی و شنوایی.
برای تشخیص نارسانویسی ، دانش آموز باید در کلاس اول حداقل یک سوم سال تحصیلی را پشت سر گذاشته و آموزش دیده باشد نارسا نویسی در سالهای اول و دوم تحصیلی شایع تر است .
قبل از آموزش ویژه به این کودکان باید به این نکات توجه داشت :
1- تجربه نشان داده است ، بسیاری از دانش آموزانی که از اختلال در نوشتن رنج می برند به دلیل شکست های مداوم واحتمالاً واکنش های نا مناسب اطرافیان ( معلمان ، والدین و همکلاسی ها و ... ) ممکن است تجربیات نا خوشایندی از یادگیری داشته باشد . بنابراین ، لازم است آموزش دهندگان طعم موفقیت رابا تشویق و دادن تکالیف به آنان بچشانند ، تا در آنها احساس کفایت بیدار شود و برای یادگیری رقبت نشان بدهند . همچنین کودکان دارای شخصیت سرسخت و لجباز و کودکان وابسته ممکن است در مقابل دیکتهی معلم مقاومت کنند .
2- روش های آموزشی برای هر کودک با توجه به نوع مشکل وی،نیازها، علایق ،سن و...متفاوت است. به عبارت دیگر برنامهی آموزشی هر کودک باید با شناخت همه جانبهی او و به صورت انفرادی باشد .
3- جدا کردن دانش آموز از کلاس درس عادی ضرورت ندارد . بهتراست آموزش ویژه و تکمیلی دوتا سه بار در طول هفته و هر بار به مدت نیم ساعت و با توجه به کتابهای درسی و هماهنگی معلم و والدین انجام شود .
4- گاهی این دسته ازکودکان درپیش نیازهای اولیه برای نوشتن ازجمله چپ و راست ، بالاو پایین ، زیر و رو ، ترسیم خطوط عمودی و افقی ، منحنی ها ، بزرگترو کوچکتر و حتی گرفتن مداد مشکل دارند. چنین کودکی ممکن است برای مثال حروف "آو ث" را به صورت " و پ" بنویسد . حتی ممکن است معلم جای مخصوصی را برای در دست گرفتن مداد علامت بزند.
5- دانش آموز باید برای نوشتن صندلی راحت و مناسبی داشته باشد، به طوریکه پاهایش حتما با زمین تماس داشته (نه اینکه آویزان ) باشد. او باید بتواند یک یا هر دو ساعت خود را روی صندلی جلو یا زمین (مثلا در منزل که میز و صندلی نیست ) بگذارد و با دستی که نمی نویسد ،کاغذ را از بالا نگه دارد. برای این کار می توان از گیره هم استفاده کرد.
6- بسیاری از روشهای آموزشی را می توان به طریق خلاقانه و بدیعی ایجاد کرد و مورد استفاده قرار داد. لازم به ذکر است که بهتر است این روش ها به شکل بازی باشد تا با ایجاد تنوع در یادگیری ، علاقه ی کودکان را بتوان جلب کرد.


موضوعات مرتبط: هدایت تحصیلی


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





    درباره وبلاگ

به وبلاگ خوش آمدید.من باسابقه بالا در امر راهنمایی و مشاوره خوشحال می گردم بتوانم قدم مثبتی را برای هم وطنان عزیزم در هر گوشه ی جهان که هستند بردارم.
خدا
خلاصه ای از کتاب چهار اثر از فلورانس اسکاول شین عرض ادب شروع جدید مشاوره قبل از ازدواج تبریک عید قربان قراموشی ترس کودکان تبریک شادی در زندگی نحوه زندگی دوستی گرایش دختران به..... اوقات فراغت ازدواج و سن آن اولیا و فرزندان آرامش حضرت موسی ع
    پيوندها
خرید هاست لینوکس">تبادل لینک
هاست لینوکس cpanel">تبادل لینک
خرید مونوپاد">تبادل لینک
خرید ساعت دیواری">تبادل لینک
خرید فانی بافت">تبادل لینک
نینجا والت">تبادل لینک
پتوی اسناگی">تبادل لینک
ساعت مچی">تبادل لینک
گن لاغری مردانه">تبادل لینک
پاور بانک">تبادل لینک
پاور بانک">تبادل لینک
ساعت مچی">تبادل لینک
فروشگاه چای لاغری تیما">فرئشگاه جای لاغری تیما
آموزش خیاطی - آموزش خیاطی">آموزش خیاطی
وب سایت تفریحی صددروازه - طنز-خبر-سرگرمی">تبادل لینک
فروشگاه خرید ساعت - فروشگاه خرید ساعت">تبادل لینک
خرید ساعت مچی">تبادل لينك
ساعت مچی">تبادل لینک18
جا موبایلی ماشینhttp://">تبادل لینک 15
فروشگاه ساز">تبادل لینک
رخت آویز جادویی">تبادل لینک
طراحی ناخن - طراحی ناخن">تبادل لینک
عینک آفتابی اصلhttp://">تبادل لینک
عینک ریبن">تبادل لینک
خرید ساعت">تبادل لینک
تبادل لینک">تبادل لینک
سفارش ساعت دیواری">پیوند وبلاگ
خرید ساعت کاسیوhttp://">تبادل لینک
خرید تی شرت محرم">تبادل لینک
خرید تی شرت محرم">خرید تیشرت محرم
تی شرت ماه محرم">ماه محرم
خرید عینک آفتابی زنانه - خرید عینک آفتابی زنانه">تبادل لینک خرید عینک آفتابی زنانه
عکس عاشقانه جدید">تبادل لینک عاشقانه
فروشگاه ساعت دیواری">تبادل لینک 33
خرید عینک آفتابی">تبادل لینک 32
خرید ساعت">تبادل لینک 31
فروشگاه عینک آفتابی">تبادل لینک 29
عینک آفتابی - عینک آفتابی">تبادل لینک مینو
فروشگاه عینکhttp://">لینک26
گن لاغری مردانه">تبادل لینک 25
فروشگاه عینک آفتابی">تبادل لینک 21
عینک آفتابی">تبادل لینک 20
خرید عینک آفتابی">تبادل لینک 19
ساعت مچی http://">تبادل لینک16
ساعت مچی http://">تبادل لینک15
تبادل لینک">تبادل لینک14
عینک آفتابی مردانه - عینک آفتابی مردانه">لینک 13
عینک آفتابی مردانه - عینک آفتابی مردانهhttp://">لينك 12
ساعت مچی ">تبادل لینک 10
خرید ساعت مچی - خرید ساعت مچی">لینک 8
خرید عینک آفتابی - خرید عینک آفتابی">تبادل لینک 3
فروشگاه ساعت دیواری">ساعت دیواری
خرید عینک آفتابی">عینک آفتابی
خرید ساعت مچی">خرید ساعت

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مشاوره تحصیلی و سازشی و آدرس momtazmoshaver.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





    نويسندگان